Saturday, October 20, 2007

Månedens: Kaizers Orchestra


Då e d ti for å skriva om septembermånedens band. Eg vett at denne bloggen komme saint, men eg har ikkje hatt øveskudd for tiå, å d har bare vart et ork, så derfor har eg udsatt d. Men nå va egentli en fin anledning t å skriva an, for nå e d lørdag å eg har ikkje så mye som henge øve meg.

Eg har hørt på Kaizers to fyste album: "Ompa til du dør" og "Evig Pint". Følelsane mine e litt delt, så eg bjunne me det fysta albumme(Ompa til du dør). Her blai eg imponert, det va mye bere enn d eg hadde forventa meg. Di har liksom sin egen stil som hvartfall ikkje eg har hørt før. Det e mye som spele inn, men en del ligge i brugen av stomp og denne mørke saxofonen som gjør det veldi røft. Eg suns musikken e veldi tøff. De fleste sangane e d ganske trøkk i då, om eg kan sai d. Sangar me fart i, men d e åg någe rolige flotte sangar, men på Kaizers vis selvfølgeli. Å d e d som fasinere meg, di e så gjønåført orginale i sine arrangemang på sin måde, uansett koss selve grunnmelodien å akkordane e. Veldi stiligt.

Så pladå "Evig Pint". Her blai eg skoffa, for d fusta va såpass bra, åsså syns eg ikkje d andra levde opp t inntrykke eg fekk av d fusta. Men dette albumme kom jo ut sainare enn d fusta, å då hadde nok bande udvikla seg, å eg syns ikkje utviklingå va så bra itte min smag. Men nå hadde jo ikkje eg så mye ti på meg heller, så d kan godt ver eg hadde ligt d bereviss eg hadde brukt mar di. For någen plader trenge en lengre ti på å forstå, å lenger ti før du lige di. Så d kan ver at eg ikkje forsto denne pladå hailt, eg vett ikkje. Dette e vel ai litt mar rolig å dyster plada, d ligge mar smerte i hu kanskje.
Så må eg sai litt om tekstane t Kaizers Orchestra. Dette e tekstar som eg ikkje heilt går go for då, på en måde. De stemme ikkje heilt me ke eg tenke om live å om religion å sånt. De e vel ganske brutale, handle bl.a. om russisk rulett, alkohol, død å sånt og mye om helvete. D e vartfall d intrykke eg har. Någen lige eg bere andre, og mye av d syns eg ikkje någe om. Men d e vel en del av Kaizers d åg.

Topp 3 Kaizers Orchestra-sangar:
1.Mr.kaizer, han constanse og meg
2.Fra sjåfør til passasjer
3.Resitansen

Så får eg konkludera t slutt. Likte veldi godt fuste plada. Den va orginal å nyskabane. Udviklingen t neste plada likte eg ikkje så godt, men d kan ver eg ikkje har hailt forstått denne pladå, men eg savna någe nytt og orginalt samtidig som en gjør d på Kaizers måden. Den blai rett å slett litt kjedelige. Tekstane har eg ikkje 100% sans for, men d e ikkje sikkert eg har fått me meg meiningå i alle sangane, for eg har tross alt bare hørt på di en måned, å då har eg våre jønå to plader. Men alt i alt så har eg fått et godt intrykk av Kaizers, åsså blir d spennane å hørra på den tredja pladå dairas, å viss d e grait for Helle så låne eg den litt lenger, sånn at eg kan hørra den åg.

Når d gjelde oktober måneden, så må eg bare beklaga, men eg har ikkje fått begynt å hørra på någe. Så eg tror nok ikkje d blir någen månedens artist i oktober, men d kan ver eg finne på et eller aent tilsvarane, eg får se. Men mest sannsynlig så komme eg ikkje t å hørra på en ny artist eller et nytt band. Så lade eg heller opp sånn at eg e hailt klar i begynnelsen av november t å bjunna på Eva Cassidy.
Då får dåkk ha en fortsatt fin dag.

3 comments:

Maria said...

Du kan få låna Kaizers Maestro cd av meg, så finne du igjen litt av det de myssta på Evig Pint :)

Det så e litt kult me Kaizers, e at mange av mine venner fra Tyskland og Østerrike digge de - å det gjorde de før eg fortalte de om bandet... ;P

Anonymous said...

Eg vett ikkje heilt ka eg ska skriva egentlig. Men e skylde deg ein kommentar uansett. Det e sant at det har skjedd ein utvikling på "Evig Pint". Faktisk så va alt litt rodete og dystert innen bandet når de spelte det inn, så det e nok det du hørre. Men eg vil ikkje sei det e dårligere for det. For eg syns ikkje me ska ver redde for det dystra. Å hørra på det dystra kan ver veldig bra for sjelen nogen ganger syns eg.

Men eg håbe du lige "Maestro" for det, det e jo lysere igjen:):):)

Hanne Matilde said...

Eg syns det va gøy at du likte i allefall det musikalska som Kaizers har, fordi de e veldig gode:)

Kos deg med Eva Cassidy:)
She`s great!:)