Monday, June 04, 2007

De små gleder

Sommeren e her, tiå for å gå barbeint i grase, gå me t-skjorta og kortebuksa og spisa is akkurat som når eg va liden. Tusla rondt å nyda live.

I dag har våre en sånn dag som har fått meg t å tenka at me må virkeli nyda live. Dagen begynte me at eg å klassen min va på ekskursjon(et fint ord for tur) t stokkelandsvannet(et vann ca 200meter fra skolen). Me hadde naturfagsdag, sko finna dyr å sånt i vannkanten. Veldi avslappane, jekk rondt å tusla i solå, fant litt insekter, padla litt i kano(eg blai selvfølgeli dassblaude). Men itte ai stonn bejunte folk å bli utolmodige, og ville tebage t skolen, å då saie naturfagsleraren min: "kan dåkk ikkje bare nyda live litt, ikkje ha d så travelt." Veldi lurt sagt, men d blai kanskje ikkje plokkt opp av så mange. Men eg tenkte me meg sjøl: ke e d egentli me stresse sånn itte? kan me ikkje barebare eksistera ai lidå stonn. Nyda vere å ha d flott, trenge me jørr någe haila tiå.

Sainare på dagen hadde eg en veldi koselige opplevelse. Meg å far va på Horve. Far sko riva ner tage udenfor hovedinngangen, mens eg jekk å rydda litt itte han, men eg satt for d mesta å koste meg i solå. Eg satt der å såg på någen ongar som va på leirskole på Horve. Di som har våre på Horve vett kor fint d e der, å d satt eg å tenkte på. D va så roligt, någen av ungane tusla litt rondt på plassen, någen jekk ner å fiskte. Di bare eksisterte. Å trivdes me d. Så putselig komme d en gjeng, på ca 20stk, me pensjonistar som sko på grilltur. Å når eg satt å såg på disse pensjonistane så bejunte eg å gleda meg t å bli pensjonist. Di kan virkelig bare nyda live. Å di e flinke t d. Di kan setta seg ner på en benk å bare se ud på plassen og på den fine naturen. Eg må sai eg beundra di pensjonistane altså. Itte kvert så bejunte di å spela botsja, kuler i alle farger, kjempe koseli. Men d eg likte best va når eg hørte trekkspillspel fra di, å såg samtlige av pensjonistane komma marsjerane mod udeplassen på horve. To og to. Di marsjerte me stor iver, åsså jekk di polinese på plassen. Itte kvert fekk di leirskoleungane og med seg, å di åg elskte d. Å eg såg at alle koste seg kjempe masse. D e ikkje så mye så ska t, alt e så fancy for tiå, men et trekkspel å konne var litt barnselige e alt du trenge. Eg likte dette veldi godt. Di pensjonistane har virkeli forstått någe, naturfagsleraren min har forstått någe. Di har ikkje heilt glømt ongen i seg, å bare konne eksistera. Nyda live. Å d syns eg me alle bør jørr. Bare eksistera. Ta fram barneegenskapen t bare å eksistera, tusla litt rondt å nyda live.

Ha en flott sommer å nyd live. Bare eksister for ei stonn.

3 comments:

Camilla Kristiine said...

Eg e så enig med deg, Morten. Da eg va 6 år spurte ei meg ke eg ville bli når eg blei stor??!!!Da svarte eg at eg ville bli pensjonist:) Vil nyda livet.Slippe å tenke bare jobb, og tjene til livet opphold..isje at d e bare d eg gjør nå, men sko nok ønska at eg bare nøyd livet ennå mer. Eg nyde livet, og tenke ofte at eg he god tid..synes d e herlig. Traff faktisk ett gammelt ektepar i dag..holdt døra for dei, og plutselig begynte dama å løpe mot døra.(og msnnen brukte krykker)Da sa eg at eg hadde god tid.Da stppa hu opp, såg på meg, og sa"D e d isje mange som har..alle he d liksom så travelt". Og d e sant...mange he d travelt..isje bra! Så eg tar d rådet ditt...nyda livet og bare eksistera! Ønske deg og ein god sommer!Gla i deg, Morten!
KLEM!

Maria said...

lurt sagt Morten, eg skreiv det ein gang i januar eg. At det e lurt av å te, å trekka pusten å bare vær ;)

Anette said...

De små gleder... Å pakka med seg bok, vann, någe å sidda på og solbriller, finna ein park og bli der i solå og lesa i fleire timar. Det e det gode sommerliv.

Eg avslutte Harry ikveld, og glede meg te nye, varme dager der eg ska fortsetta å lesa og bare ver... i solå.