Sunday, June 10, 2007

Månedens: The Killers

Då va mai forbi og juni e komt godt i gang. E fardige me eksamen, å kan endelig slappa skikkelig av med viten om at eg ikkje trenge gå på skolen før langt ude i august:) Så nå kan eg skriva denne bloggen med ro i sjelen;)

Mai-månedens band va The Killers. Fust vil eg bare sai eg syns di har et skikkelig tåpelig navn. Eg vett ikkje om d e en eller aen veldi go historie bag d, men viss d ikkje e d så syns eg bare det e teit. Hvis di har dette navne for å virka harde så syns eg di har bomma litt, for for meg så blir d bare wanne-be hardt. Å d blir jo nesten som å æra mordera, å d e jo vartfall feil. Å myrda någen e någe av d versta du kan gjør, d e forferdeli. D e ikkje någe positivt me å var en mordar. D e ikkje någe du bruge i sånne sammenhengar. De burde skamma seg som har et navn som dette. Men, nok om d. Eg ville bare sai ke eg meinte, å andre ska få meina ke di vil, men dette va min meining. Så øve t musikken.

Som grunnlag for min udtalelse e hovedsaklig pladå: "Hot Fuss"som eg har hørt. Har hørt igjønå pladå "Sam's Town" og, men ikkje mye.

Det fusta som eg tenkte når eg hørte på disse va at eg suns eg hadde hørt dette før. Ikkje akkurat disse sangane, men lige sangar. Å d e nok d som e minuset me The Killers, di mangle særpreg syns eg. Di mangle det lille spesiella. Når eg hørre på di så e d deler i sangane deiras som e skikkelig kule, men d blir bare me disse delene. Di har nesten ingen sanga som e gjønåført kule. Men eg har fonne to unntak då. D fusta e siste spor på "Hot Fuss". Det spore e kjempe kult, å det e en gjønåført kul sang. Den e drit bra. Det andra unntaget e et som pekte seg veldi ud når eg hørte "Sam's Town". D e egentli to sangar, men di e nesten lige. Der synge di sløvt denne teksten:

We hope you enjoy your stay
It's good to have you with us
Even if it's just for the day
We hope you enjoy your stay
Outside the sun is shining
It seems like heaven ain't far away
It's good to have you with us
Even if it's just for the day

Dn åg e skikkeli kul.

De e flinke altså. Di e jo ikkje dårlige musikara, uden om vokalisten då, som ikkje holdt heilt mål itte mine krav. Men eg e jo veldi kritiske t sangara, for d e liksom d som e mitt felt, men det instrumentala e veldi bra. Å sangane deiras e ikkje dårlige, di e jo fengane nok. Men sangane mangle det lille spesiella. D som gjør at en tenke at denne sangen likte eg, i stedet for å tenka at denne sangen va grei nok. Eg tenkte det sista på nesten samtlige sangar.

Topp 3 The Killers-sangar:
1. Glamorour Indie Rock n' Roll
2. Enterlude/Exitlude (Sam's Town)
3. All these things that I've done

Konklusjonen min blir: at di e hailt graie men di mangle orginaliteten. Eg tror at det e mar orginalitet på det andra albumet, eg fekk vartfall det intrykke av det lilla eg hørte. Eg blei fortalt itte eg hadde hørt på The Killers ai stonn at "Sam's Town" visstnok e bere enn "Hot Fuss". Så viss du ska hørra The Killers begynn me "Sam's Town".
Men dette bande traff ikkje meg, som dåkk sikkert forstår. Di har någen sanga eg like veldi godt, men ikkje så mange. D e ikkje min smag, men me e jo forskjellige. Så eg respektere fullt å heilt di som lige The Killers. Dette bandet va bare ikkje for meg.

7 comments:

Anonymous said...

Javel ja. Her blei d slakt. Ehm, ka kan eg sei? Navnet The Killers e ikkje t for at de ska ver harde, men komme fra et band i ein tegneserie, som de overtog. Kall mg gjerna tegneserie-geek, men eg syns d e et kult navn, og eg lige at de åg lige tegneserier:) Ellers sa eg jo t dg at Sam's town e den beste. Og eg hadde rett ang. Enterlude/Exitlude: den likte du godt!

Men nei altså, eg tror ikkje det e heilt di gada, men du prøvde jo då. Men t forskjell fra dg sitere eg The Killers og avslutte med følgende kommentar:
It's Indie rock'n'roll for me
It's Indie rock'n'roll for me
It's all I need
It's Indie rock'n'roll for

Anette said...

Okidoki... Dette va jo ikkje så mange godord du kom med her, men det e lov. Når du bler provosert bare av navnet på bandet så har de liksom ødelsagt for seg sjøl fra begynnelsen av.

Eg lige at du e ærlige og kritisk! Det går ikkje an å liga alt ein hørre. Glede meg te neste måned når eg faktisk har hørrt månedens artist.

Hm, ka e dette med å kommentera anonymt?

Anonymous said...

Ehe... Det e vel for oss som lide av imidlertidige hukommelsestap. Eller kanskje e det mitt alerego, men eg blir åg kalt Helle. Det tog mg ein dag, men eg klarte å logga mg inn t lutt:)

Morten said...

eg må sai at eg fortsatt syns d e et teit navn, egentli. For eg syns ikkje d e et navn som passe seg. d e ikkje positivt å var en mordar!

Anonymous said...

mwah. elsker the killers. synes ikke du skal la navnet ødelegge så mye, de er jo tross alt artister. bandet kan få deg til å tro at dette er noe mer "hardt" som du kaller det, men det er jo musikere de er. :P Akkurat som Foo Fighters. Bare fordi det er en betegnelse på et lysfenomen fra andre verdenskrig, betyr ikke at bandmedlemmene er lysfenomen. eller hva du mener når du blander inn mord ... ... eller fordi bandet kaller seg nirvana, så skal vi tro at de synger om buddhisten, eller at bandmedlemene selv har oppnådd nirvana ellerno. Nei. Haha. Jaja, om navnet er veldig viktig for deg som la gå, men kan ikke akkurat si meg enig. Jeg ser ikke noe wannabe hardt i bandet i det heletatt. Selv vet jeg ikke om det er noen lang historie bak navnet, men jeg synes det blir mer ironisk. :)

Men smaken er jo som baken, og den er delt, så når du sier at det ikke er originalt, må jeg si meg helt uenig og påstå at the killers lager noe av det mest originale jeg noen gang har hørt.

Det er lov å ikke like noe. Hehe, men selv er jeg en smule uenig. :)

Inter- og Enterlude er jævli bra sanger. Du burde ta en lytt på sawdust som kom for noen måneder siden. Dritbra album. Får håpe du liker det, for i allefall jeg synes det er helt særegent og ulikt alt annet jeg har hørt! :)

Anonymous said...

Haha. skrev feil jeg mente Ender og Exitlude. Haha.

Anonymous said...

Haha. skrev feil jeg mente Ender og Exitlude. Haha.