Tuesday, May 29, 2007

Månedens: Dream Theater

Plutseli en dag kom eg på at mai e snart øve, å eg har ikkje skreve blogg om bandet eg hørrte på i april ennå. Så nå måtte eg bare skriva bloggen. Så her komme han, bedre seint en aldri;)

Bandet for april va jo Dream Theater. Eg va litt spendt før eg begynnte å hørra på di, for når eg va å lånte to av CDane deiras på biblioteke så va d klistra en liden lapp på begge CDane. På lappen sto d: "Heavy Metal". Så eg forventa meg heftige saker. Men eg blai litt skoffa, for dette va ikkje så serligt heavy. Kanskje heftig for de gamle damene på blioteke, men ikkje for meg. men men. Eg har hørt på CDane: Images and words og A change og seasons. Så d e di to som e grunnlaget for min udtalelse.

Så, litt om musikken deiras. Dette e nok det bande eg har fått hørt på minst av di eg har hørt. Måneden bare forsvant, men eg har jo hørt en del forde, men eg har ikkje den samme innsikten som heg har hatt tidligare. Men vartfall, den fyste tingen eg vil sai om disse e at de e sinnsykt dyktige. Samtlige av bandmedlemmene har visstnok mange år med uddannelse innen musikk(d har blitt meg fortalt at di har doktorgrad, å får å få det må du jørr någe nytt innen musikk), å dette hørres. De e så vanvittigt goe.
Eg vil katogirisera musikken dairas som en lett form for metal, eller någe i den duren. De har jo litt metal preg, men d e ikkje så heavy som eg forestille meg metal, vartfall. Men di bruge en del lige instrumenenter å sånt som metal. El.gitar, synt, trommer osv. Åsså har du vokalisten som har d eg vil kalla en metal stemme. Sånn synge veldi lyst, nesten skrigete(men han e en veldig dyktig sanger, har go teknikk). Ellers så virke det som de bare lege seg me instrumentå sine. D e mange lange instrumentale delår. Å i lengden syns eg det blir litt mye. Itte kvert så hørres nesten alt "likt" ud for meg, men d har nok og litt me at eg ikkje har hørt CDane deiras nok gonger.

Topp 3 Dream Theater-sanger
1. Another day
2. Surrounded
3. Wait for sleep

En liten konklusjon: Dream Thearter e heilt greie. Veldig fasinerane å hørra på brillieringå deiras på instrumentå sine, men kan bli litt mye å litt ensformig i lengden, syns eg. Men di har en del kule musikk, å faktisk og någen "rolige" fine sangar, å d e jo d eg lige best.

Denne bloggen blai litt kort(kanskje dåkk syns d e liga greit egentli), men d e for at eg ikkje har hørt nok på di. Men bandet for mai har eg hørt en del mar, å di siste dagane ska eg hørra masse. Har nettop fått en ny CD av di. Åsså ska eg prøva å komma me bloggen t d bandet kjappare enn denne bloggen kom. Når eg tenke meg om så ska d mye t at den bloggen komme så seint som denne. men men. Heilt t slutt vil eg bare meddela, t manges glede, at månedens artist for juni blir Maria Solheim. Så det blir nok bra.

11 comments:

Anette said...

Hei hei...

Artig med ein ny musikkoppdatering. Hm...i slutten av året, komme du te å skriva om beste og verste musikkopplevelse igjønom året og ka plader du anbefale og ikkje anbefale???

Med Maria Solheim e det kansje lurt å hørra mye på ei plada før du hørre på flærre... Eg vett kje, men av og te kan det bare bli for mye å hørra mange cdar med ny musikk. Eller ka tenke du?

Guri said...

Eg lige Dream Theather..:)
Anbefale albumet: Scenes from a memory...=)
Har du d bra forresten?

Morten said...

Ja Anette. Eg har tenkt på å ha en slags oppsummering i slutten av åre. Så siden du ønske d, så komme d heilt sikkert en sånn blogg.

Eg tenke du har et godt poeng Anette. Ska passa meg.

Eg åg har hørt at Scenes from a memory skolle var bra, men eg fekk ikkje tag i den CDen. Og ja, eg har d bra. ska slappa av nå ei stonn fram t eg muligens komme opp i eksamen;)

Guri said...

Ja, vett... Nedgang i bloggekulturen sjå oss og...:(
Leir har eg kjempelyst te, men blir bare ein viss t, å då tenkte eg på den 5-7 på horve, men har kje mellt meg på ennå, vett du om d e forseint då?

Let's blogg...!
Eg kom forresten opp i tysk eksamen, vett kje kor langt ner du leste på bloggen min... død...! BE...:)

Maria said...

Maria Solheim e bra :) Kanskje har Anette rett, at du bør hørra på ei plada, men så e det sånn at de e ganske forskjellige dei pladene hennas, jaffal så e cd nr 2 litt ulige dei andre, mens 1 å 3 e litt meir lige...

hmm..

jaja, nå lige eg alle cdane hennas, så eg ska kje sei meir om den sagen, men eg lige musikk bloggingå di.

Å eg blei litt stolte når du skreiv at det gjekk så bra på tysken, å at dåkke valgte Münster. Ein meget bra by!!

Morten said...

Då foreslår eg Guri at du melle deg på me ain gong. Åsså får du se om du komme me.

Tysk eksamen virka kibt, eller? Ke saie du Maria? d går nok bra uansett. Å tenk kor godt d e når du e ferdig.
Forresten Guri, eg håpte å få ha en leirleder "samling", sånn som du hadde i fjor, hos meg i år. Men eg vett ikkje om eg får huse for meg sjøl ennå.

Å Maria, eg bejunne me en CD eg, åsså ser eg.

Maria said...

meine du ge, som i ge-troffen? Eller e det någe aent du snakke om?

Eg legge ikkje ut i lange baner om perfektiv og imerpektiv nå, men det e ein måte å bøye enkelte verb på ;)

Marit said...

Maria Solheim e bra! Spesielt den siste, Will there be spring?, den like eg veldig godt:)

Morten said...

Okey, me får heller ta en diskusjon om d i sommar, Maria;)

D e siste pladå t Maria Solheim eg har tenkt å bejunna me;)

Anonymous said...

Good post.

Anonymous said...

Takk for interessant informasjon