Saturday, September 08, 2007

Månedens: Frank Sinatra

Då va d på tide å vurdera august-artisten. Selveste Frank Sinatra. Å hørra på Sinatra har vært veldi arti, å veldi lærerikt. For dette e jo en av di store jennom historien. Å vartfall som musiker e dette en artist en bør ha hørt. Han har faktisk tri stjerner på Hollywood Walk of Fame. Så dette va veldi spennane.
Denne måneden har eg hørt på pladene: "Strangers in the night" og "New York, New York". Så min udtalelse e basert på di to.

Eg hoppe rett på selve opplevelsen min av dette. Eg føle eg plutseli e flarre tiår tebage i tid. D e vel kanskje 50 år siden dette e spelt inn, e ikkje hailt sikker. Tebage i ti vartfall. Du ser liksom for deg aldrane menn i smoking med store sigarar, storband me masser av blåsarar å storby live i gamledager. Selve musikken e veldi avslappane syns eg. Sangane har veldi klassisk oppbygging, du vett liksom ke som komme. Åsså e d ganske swingite(om du kan sai d). Kroppen bejunne å bevega seg swingete, å d e løye. D e sånn musikk du nyde me haile kroppen. Å d e veldi behageli å hørra på. Åsså e d jo storband, å d e veldi kult. D jer deg haile stemningen rett og slett.
Det som åg har vært veldi kjekt e å hørra orginalversjonen av mange av di store kjente sangane. Som f.eks.: "New York, New York", "Something stupid", "Mrs. Robinson", "The Lady is a tramp" og "Ol' man river". Det va kjekt. D e någe me d å hørra orginalen.

Sangmessig så e Sinatra heilt grei. Han kan synga, flinke t d. Ikkje någen musikalsanger som eg e vandt me, men så synge han jo ikkje musikalsangar heller, så d e jo greit. Stemmen hans e hailt grei, ikkje sånn kjempe fortryllande, men ikkje stygg heller, hailt grai me andre ord. D e bare en sang eg tenkte: "nai off, dette va ikkje fint". Den hette Moon River, ikkje hør den, ikkje bra. Han synge sånn som du forbinde me den tiå, så den e me på å setta stemningå den åg. D e vel kanskje Frank Sinatra som har gjort d sånn at me forbinne sånne stemmar me den tiå. Kanskje d?

Topp 3 Frank Sinatra-sangar:
1. New York, New York
2. Downtown
3. Bad, Bad Leroy Brown
(lige åg My way godt, men eg har ikkje hørt den denne måneden pga at den va veldi hakkete)

Så eg får konkludera. Eg e veldi positiv t denne musikken. Dette e kvalitets musikk altså. Det swinge av dette, d e kult me storband, å sangane e kjekke. Alt i alt veldi mye positivt. Men d e ganske anderledes enn d en hørre t vanligt egentli då, så d må en var forberedt på. Men d anbefales sterkt. D e verdt å gi en sjanse. Vil tro albumme "New York, New York" vil falla i samg hos mange. Mange kjente sangar, å d e di som swinge mest. Dette va et friskt gammalt pust i hverdagen min.

I september blir d et lokalt band som står for tur. D blir rett og slett Kaisers Orcestra. Spennandes. Har ikkje fjernaste anelse om kossen d vil bli. Så me får se. Ha det fint videre.

12 comments:

Maria said...

My way ja, det e ein sang eg hadde dillå på ein gang.. ;)

Dette innlegget ditt gav meg assosisjona te musikktimane på ungdomskulen, det gjekk mye i Sinatra ei stund då ;)

Anette said...

Sinatra e good, i ikkje alt for store porsjonar :p

Men eg suns du e litt kjappe te å purra. Eg trenge litt tenkepause av og te, kan kje bare komma på nye ting å skriva om heila tiå. Kor ofte skrive du foreksempel om dine tankar og opplevelsar, eg bare spørr...

Maria said...

ja, det va et godt spm Morten. Du purre alltid på Anette, men eg kan kje sei at det e du som e kjappast å oppdatera bloggen din akkurat :p

Morten said...

hej hej hej. Eg syns eg e ganske goe t å blogga eg. Hvis du ser på datoane på di forrige bloggane mine så vil du se at d nesten ikkje e større tidsrom mellom di enn to ugår. å d e ikkje gale. D vil eg sai e ganske bra. Å eg skrive masse om opplevelsane mine, en del opplevelsar om musikk, og en del opplevelsar av andre ting.

Maria said...

Kanskje det, kanskje. Men ikkje purr så mye på søster di at hu blir så stressa at hu ikkje skrive någe i det heila tatt, det ville våre veldig trist... :p

Men eg lige bloggen din eg, Morten. Både når du skrive om musikk, å når du skrive om livet.

Anonymous said...

Ser d for meg, ser d for meg, ser d for meg, d krybe imot meg: Kaizers for turen! Nå e eg spendt=)

Vil forøvrig sei at lige når eg får sånn svingene takter inni kroppen. Frank Sinatra e in sånn goe klassiker, og my way e ein fest i sg sjøl:)

Morten said...

Takk takk Maria. D va hyggeli å hørra:D D jor meg godt. Åsså ska eg passa meg for denne purringå. D e bare d at d e så kjekt me nye bloggar.

Hanne Matilde said...

Frank!
Han e (va) ein god, god mann som eg får lyst te å klemma når eg sjenke han ein tanke.
God mann!

Koselige feel good sanger som ofte e ein hyllest te kvinnen, det lige me godt! :D

Lykke te videre med Kaizers :)

Anette said...

Hva skjer a, Bagera?

Maria said...

Ikke no, Baloo.

Hanne Matilde said...

Nå har eg svart på purringå di.

Så då purre eg på deg!

Maria said...

takk for fine kommentara Morten. Nå vente eg i spenning på dine tanker om høsten :)