Monday, October 30, 2006

Gjør du någe me d?

Eg satt då her å tenkte åat eg ville skriva en blogg nå(hailt tilfeldi så holdt Helle akkurat på å tvinga t meg å gjør d, åg nå). Å då bejunte eg å skanne ijønå håve mitt itte lure ting eg har hørt. Dikt, ordtag å sånt. Å då kom eg på någe lurt eg lerte av en lerar i 6.klasse. Eg lerte veldi lide nytti av den leraren, faktisk ingenting som eg huske, men dette lerte eg.:

Arnulf Øverland skreiv ein gång:

Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv.

Ganske lurt, eller ke? Eg suns d. Men d kan nok åg opplevas ganske klisje. D har me hørt før liksom, bare me andre ord. Å d e ikkje d som betyr någe, koss d saies, kor lurt d hørres ud eller sånt. D som e vikti e om du bejunne å tenka. Så eg bejunte å tenka då. Så, ke jørr eg? Finne eg meg i urett som skjer mod andre? Å d syns eg du åg ska tenka øve. Å hvis du nå finne ud at du jør d. Ke jør du då?

Jo du gjør någe me d selfølgeli. Å koffor d? For då kan du faktisk bety en stor forskjell i andres liv. Du kan forbedra hverdagen t en person så sinnsykt mye. Å d e så lide som ska t. Å d syns eg e en utroli go grunn t å gjør någe me all denne uretten her i verden. Så spring ud å gjørr någe me d! Avtale?

14 comments:

Anonymous said...

Hallo du! D va såå ikkje under tvang, og Hanne va med i prosessen, Maestro! Men, men... Du vil ha ein avtale... Eh... Eg vett ikkje om eg kan! Men jo. D e best når alle e snille m alle. Hehe. Life's about helping eachother out, right?

Gille Gille
GILLE!

TTB

Hanne Matilde said...

Ja Avtale!:)
Du skrive alltid sånne fornuftige blogger du din dverg!
Eg lige best å skriva om blåmerket på rompå mi å diverse!
Men ja keep up the good work!

Gille!!!
Kyss og Klem fra jentå di:)

Marit said...

Gratla me blogg, Morten! Må innrømma at eg e ganske enige me Helle å Hanne, MySpace e ganske fjortis...

Maria said...

Du har rett Morten - (eller Oeverland) Du skal ikke taale saa inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!

Trur eg bare holde meg te det, eg!

Morten said...

Nå e d nok!!! MYSPACE E IKKJE FJORTISS. Å d e ikkje morsomt at flarre saie d, så kan dåkk var vennlige å holla d for dåkk sjøl? Takk!!

te Maria: Takk for kommentaren!

Sigrid said...

Sallan, bloggemannen:D Könglisch!

Og jo, MySpace e EKSTREMT fjortiss... Sorry Mac..

Anonymous said...

Hjello:D Eg e enige, d e ikje fjortis me myspace! D e jo hailt likt.

Anette said...

dæ æ greit Morten, ska holda dæ for mæg sjøl at myspace æ fjoooortis:P hehe.

Gralla me blogg då:) nå kan æg t å me huska bloggadressen din, så æg kan sjekka an litt oftare:)

Martin said...

Nå he eg komentert så nå må du oppdatera! By the way, myspaceblogg e fortiss... talast

Anonymous said...

meget vakre, godt utvalgte ord, mr Høie! (va ganske kult fø eg konne lixom hørra akkorat som om du leste d, når eg leste d!)

Siri said...

Hei Morti!
Kult at du endelig har fått en "ekta" blogg!Hehe!Du har herved fått æren av link på min blogg!

Glede meg tå lesa ke så står på i hodet ditt:)

Anonymous said...

Kjære ubetydelige sandkorn!
Vi er virkelig taknemlige fopr din tilværelse. Din plass av waste er som et musepiss i havet, men akkurat d musepisset er oransje!
Det er vår sak gjennom følgende tidender angående kakkelakker og andre kryp, som forøvrig er gått ut av mote! Men for å være litt spøkefulle skal vi forsøke å hoppe opp og ned 5 ganger uten å bli arrestert. Hver gang klokka ringer roper vi på deg! Kloden roper etter friheten gjennom vinden, og sandkornet flyver av sted og setter seg i øyet til et stakkars monster uten noen betydning overhodet i tid, sted og rom. Alle barna synes du er teit, og spytter på deg. Eller er vi likegyldige til denne forespørselen, og synes forøvrig Vassøy er best som pålegg!
Altså er konklusjonen: For stort inntak av fett og andre kjemikalier, samt søvnløshet, fører til hetsing av ditt vesen etter som du ligner på en tannlege!
Vi vil miste hukommelsen innen x antall timer. Regn ut likningen selv. Vil du så kontakte mobbeombudet for denne hetsingen kommer du til å dø!

Mvh Bjarte og Anders
Daglige ledere for kjøtt og pølsefabrikken.

Ps: Ta vare på deg selv!

Cathrin said...

kjekt å se at du har fått deg blogg morten.. å sorry men myspace litt fjortiss... jupp:D me snakkes

Morten said...

Då må eg bare sai tusen takk for di mange kommentarane... veldi koseli, ska prøva å få skreve enn blogg snart. Men eg har mye å jørr for tiå, så d e ikkje så lett å finna ti t d... men eg ska prøva. Å en siste ting, bare for å få d klart. Eg har faktisk aldri hatt My
space. Det e någe hailt aent enn ke eg hadde. Eg hadde MSNSpace(tror eg d hette) så eg dride faktisk i om MySpace e fjortiss!!!